فولاد فيدار

انواع پوشش داخلی لوله فلزی 

انواع پوشش داخلی لوله فلزی 

در  مقاله به ادامه معرفی انواع پوشش خارجی لوله های فلزی پرداختیم، در این مقاله به انواع پوشش های داخلی لوله پرداخته میشود. همانطور که در مقاله قبلی گفته شد بیشترین کاربرد لوله در عبور یا حمل و نقل سیالات است که این سیالات در صنایع مختلف دارای ترکیبات شیمیایی گوناگون و دارای دماهای متفاوتی هستند که فلزبه کاررفته در ساختار لوله های فلزی، که یک ماده بسیار فعال در واکنش با انواع مواد جامد، مایع و گاز است باید محافظت شود تا کارایی مناسب را داشته باشد. 

 

انواع جنس پوشش های داخلی لوله های فلزی


پوشش روی

در عمل گالوانیزه لوله های فلزی که از روشهای قدیمی و رایج پوشش دهی فلزات است، با قراردادن لوله در حمام روی مذاب, سطح داخل و خارج لوله به طور کامل و یکنواخت از روی پوشانده میشود تا از لوله فلزی در برابر خوردگی و زنگ زدگی و واکنشهای شیمیایی با مواد و سیالات عبوری، محافظت کند. به این نوع لوله، لوله گالوانیزه گفته میشود.


پوشش FBE 

یکی از موثرترین و پرکاربردترین نوع پوشش های جدید است که در ابتدا به عنوان عایق الکتریکی برای سطح داخلی لوله های فلزی به کارگرفته میشد ولی به مرور زمان کارایی آن در مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت حرارتی و مقاومت مکانیکی نیز به اثبات رسید. این پوشش شامل رزین یا چسب اپوکسی، رنگدانه ها، پرکننده ها، عامل پخت های دی آمین آروماتیک و دی آمین آلیفاتیک و عامل جریان پذیری است که همه این مواد در کنار هم لایه ای یکنواخت، بسیار چسبنده و مستحکم روی سطح داخلی لوله فلزی ایجاد میکنند که مانع از انجام واکنشهای شیمیایی مواد عبوری با لوله فلزی شده و همچنین موجب مقاومت سطح داخلی لوله در برابر تغییرات دمایی بالا میشود و درعین حال یک خاصیت انعطاف پذیری برای سطح داخلی لوله فلزی ایجاد میکند تا در برابر فشارهای وارده نیز مقاوم باشد. با توجه به پوششی که برای لوله استفاده میشود، قیمت لوله متفاوت خواهد بود و همچنین مقاومت متفاوتی در برابر فشار خواهند داشت.

 

انواع جنس پوشش های داخلی لوله های فلزی

همچنین بخوانید: از ورق تا لوله

 


مزایای پوشش سطح داخلی لوله فلزی 

 

  1. افزایش شدت جریان سیالات یا فلوتینگ مواد عبوری از لوله فلزی با کاهش اصطکاک سطح داخلی لوله و در نتیجه نیاز کمتر به ایستگاههای پمپاژ.
  2. کاهش خوردگی سطح داخلی لوله و ضایعات ناشی از آن تا زمان راه اندازی: پروژه های خط لوله از زمان شروع تا بهره برداری، پروسه ای طولانی و زمان بر را طی خواهند کرد و در این مدت سطوح داخلی لوله متحمل خسارات و ضایعات زیادی خواهند شد که ایجاد پوشش در سطح داخلی لوله مانع ایجاد این صدمات خواهد شد.
  3. عدم آلایندگی محیط زیست هم به دلیل عدم وجود ضایعات سطح داخلی لوله قبل از راه اندازی و هم عدم واکنش سیالات عبوری بعد از راه اندازی.
  4. عدم نیاز به افزودنی هایی برای ایجاد سیالیت و جریان مواد عبوری از لوله های پوشش دار ودر نتیجه حفظ ماهیت اولیه سیالات که به ویژه در خطوط پالایشگاه بسیار حائزاهمیت است.
  5. کاهش هزینه های نهایی به خاطر صرفه جویی در ایستگاههای پمپاژ، افزودنی هاو .... کلیه موارد بالا.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ