فولاد فيدار

انواع پروفیل توخالی

انواع پروفیل توخالی

همانطور که در مقالات قبلی بحث شد، پروفیل امروزه کاربرد وسیعی درصنایع گوناگون دارد که به روشهای مختلف تولید و عرضه میشود و دارای ابعاد بسیار متنوع است تاجایی که تقریبا بیش از 60 نوع پروفیل امروزه دربازار موجود است. شما میتوانید با مراجعه به صفحه قیمت پروفیل از قیمت این محصول اطلاع پیدا کنید. این محصول که کاربرد وسیعی درساختمان سازی دارد از نقطه نظر وزن، مورد توجه معماران و مهندسان قرار گرفته و متخصصین این عرصه رابر آن داشته که مقطعی فولادی ایجاد کنند که که درعین دارا بودن استحکام لازم از حداقل وزن ممکن برخوردار باشند لذا به فکر ابداع روشهای جدید تولید پروفیل افتادند.


یکی از این روشها، روش HSS  است که در آن نوار فولادی تحت یک سری عملیات نورد، جوشکاری و برش زنی و .... به شکل پروفیلهای توخالی عرضه میشود که در نتیجه آن مقدار قابل ملاحظه ای از وزن محصولات فولادی کاهش می یابد. این مقاطع میتوانند به شکلهای مختلف تولید شوند که هرکدام درصنعت با نام مخصوص خود شناخته میشوند: 


انواع پروفیل توخالی

 

  1. پروفیل CHS
  2. پروفیل دایره ای شکل
  3. پروفیلSHS
  4.  پروفیل مربع شکل
  5. پروفیل RHS
  6.  پروفیل مستطیل شکل


 البته انجام فرآیند HSS باید براساس استانداردهای جهانی باشد که معمول ترین آنها استاندارد ASTM A-500, CSA G 40.21.92 است.

 

انواع پروفیل توخالی

 


فرآیندهای تولید پروفیل های توخالی 


فرآیند تولید پروفیل توخالی با نورد گرم

 
شکل گیری پروفیل توخالی در این روش دردمای بین 700 تا 900 درجه سانتیگراد انجام میشود. پروفیل های این روش بیشتر به روش مستقیم تولید میشوند که درآن، پروفیل های چهارگوش به تدریج از یک لوله دوار تحت نورد گرم با اعمال فشار غلتکها به شکل های مختلف در می آیند که دارای مقاومت خمشی و سختی مناسبی دربرابر نیروهای وارده هستند.


فرآیند تولید پروفیل توخالی با نورد سرد


 تفاوت این دو فرآیند در دمای حین انجام عملیات است که در فرآیند نورد سرد، تشکیل پروفیل دردمای محیط انجام میشود وهیچگونه فرآیند حرارتی اضافی درحین عملیات اعمال نمیشود، البته باتوجه به اینکه جوشکاری و همگن سازی درز جوش را جزء عملیات حرارتی به حساب نیاوریم. این فرآیند تحت استاندارد EN 10219 انجام میشود. 


فرآیند تولید پروفیل توخالی با MSH


برای پروفیل های تو خالی مانیسمان این فرآیند نیز تحت نورد گرم صورت میگیرد و طی آن پروفیل های مورد نظر از لوله مانیسمان یا بدون درز به وجود می آیند که تحت استاندارد EN 10210 هستند و قیمت لوله مانیسمان در صفحه محصول قرار گرفته است، همچنین لوله مانیسمان مزایای زیادی دارند ازجمله: 

 

  1. سطح یکنواخت وزیبا و بدون درز
  2. دارای گوشه هایی باشعاع کوچک و خوش فرم
  3. قابلیت مقاومت خمشی بالا
  4. قابلیت مقاومت بالای باراستاتیک 
  5. قابلیت سختی بالا در دماهای کم
  6. قابلیت جوشکاری بالا حتی درگوشه های مقاطع فولادی 
  7. قابلیت توزیع سختی یکنواخت و درنتیجه ایمنی بالا
  8. قابلیت تنوع درسایز و طول برای اشکال هندسی مختلف و همچنین تنوع درضخامت تا 25 میلیمتر

 

 فرآیندهای تولید پروفیل های توخالی

بیشتر بخوانید: تولید پروفیل های جدید

 

کاربرد پروفیل های توخالی 

 

  1. کاربرد درصنایع ساختمان سازی, نماسازی, سوله سازی و ساختمان های موقت ولی مستحکم
  2. صنعت هوا فضا, بدنه هواپیما و ...
  3. مهندسی مکانیک برای سازه های سبک فولادی 


در پایان باید گفت که پروفیل های توخالی به علت داشتن وزن کمتر و پایین تر بودن قیمت پروفیل توخالی باعث صرفه جویی قابل ملاحظه ای درهزینه های نهایی سازه های فلزی شده و در عین حال باعث زیبایی و استحکام آن نیز میشود به طوریکه امروزه از جانب معماران و مهندسان صنعت ساختمان از نقطه نظر زیبایی شناختی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و به اشکال مختلف ودر جایگاههای متعدد از آنها استفاده میشود. 


در صفحه قیمت لوله داربستی و قیمت لوله میتوانید به روزترین قیمت های این محصولات را مشاهده نمایید. و اقدام به خرید آنها نمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ