فولاد فيدار

انواع استاندارد میلگرد و تفاوت آنها

انواع استاندارد میلگرد و تفاوت آنها

امروزه در صنعت ساختمان سازی، چند مقوله مهم مورد توجه خاص مهندسان قرار میگیرد که از جمله رایج ترین شامل موارد زیر هستند موراد در آنها:

 

  1. توجه به مسائل زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی 
  2. صرفه جویی در مصرف مواد اولیه و در نتیجه کاهش هزینه ها
  3.  حداکثر استفاده از حداقل مساحت موجود است و یکی از پارامترهای مهم در محقق شدن اهداف مذکور, دقت در تولید مصالح ساختمانی باکیفیت و استاندارد است. یکی از این مصالح پرکاربرد, میلگرد یا آرماتور است که باید در تولید آن به نکات فنی زیادی توجه شود و از جمله این نکات, توجه به خواص مکانیکی فولاد و شرایط اقلیمی منطقه مورد مصرف این مقطع فولادی است. همه این نکات در مجموعه ای تحت عنوان استاندارد میلگرد تعریف شده است که مانند دیگر تولیدات صنعتی, در هر کشور استاندارد خاصی مدنظر قرار میگیرد که در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره خواهیم کرد:

استاندارد روسی


این استاندارد در تولید مقاطع فولادی در ایران و از جمله در کارخانه ذوب آهن اصفهان مورد توجه قرار میگیرد و منطبق با این استاندارد, 4 نوع فولاد (A1,A2,A3,A4 ) با مقاومت کششی 3800 , 5000 و 6000 و مقاومت تسلیم 2300 , 3000 و 4000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع تولید میشود با  سختی نرم, نیمه سخت و سخت, و قطر این میلگردها تا 40 میلیمتر متغیر است.

 


 استاندارد JIS ژاپن

 

میلگردهایی که طبق استاندارد JIS  تولید میشوند به علت زلزله خیز بودن ژاپن، باید از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در ضمن این مقاومت در کل مقطع فولادی یکسان باشد که هنگام زلزله و وارد آمدن فشار در جهات مختلف باعث شکستگی سازه بتنی نشود بنابراین میلگردهای تحت این نوع استاندارد طبق فرآیند آلیاژی تولید میشوند. در فرآیند تولید آلیاژی، ابتدا فروآلیاژها به فولاد اولیه اضافه میشوند و سپس شمش فولادی در پروسه نورد به شکل دلخواه درآمده و با قرار داده شدن در محیط، آرام آرام سرد شده به دمای مطلوب میرسد که این امر موجب ایجاد خواص مکانیکی و شیمیایی یکسان در کل سطح آرماتور (داخلی و خارجی) شده و میلگرد از مقاومت یکنواخت و بالایی برخوردار است.

 استاندارد JIS ژاپن


 استاندارد اروپا DIN 


در این نوع استاندارد که بیشتر در کشورهای اروپایی لحاظ میشود، رایجترین روش برای تولید میلگرد، روش ترمکس است که در این روش، شمش فولادی پس از مرحله نورد با عبور از لوله های آب سرد به دمای محیط می رسد واین یکباره سرد شدن فولاد باعث تفاوت مقاومت در سطح و مرکز مقطع فولادی شده و در نتیجه پایین آمدن مقاومت کلی؛ بنابراین استفاده از این استاندارد و میلگرد حاصله از آن, در مناطق زلزله خیز به هیچ وجه توصیه نمی شود. 


استاندارد میلگرد در ایران  


استاندارد ملی ایران به نام استاندارد 3132 که چکیده چندین استاندارد جهانی است ( DIN, EN, JIS, ASTM, ISO ) در تولید میلگرد هر دو روش آلیاژی و ترمکس را استفاده میکند ولی با توجه به بند 13 این استاندارد، تولیدکنندگان میلگرد ملزم شده اند که روش تولیدی را در پلاک الصاقی میلگرد که کلیه مشخصات در آن ذکر شده، بیان نمایند و فروشندگان هم بایستی خریدار را از آن آگاه نموده و حتما آن را به رؤیت خریدار رسانند تا خریداران بتوانند بنابر مورد مصرف میلگرد، با اطمینان خاطر خرید خود را انجام دهند. خرید و فروش این نوع میلگرد در شرکت پتروفولاد فیدار انجام میشود، برای اطلاع از قیمت ها و خرید این محصول به صفحه قیمت میلگرد مراجعه نمایید.


کادر مجرب و متعهد شرکت پتروفولاد فیدار میتواند مشاوری قابل اطمینان در این زمینه باشد.
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ